Slyšeli jste hrůzostrašné historky o zaplaceném, ale nikdy nedodaném zboží? Nebo zboží, které neodpovídalo obrázku? Kvůli tomu se nemusíte nákupů na internetu bát. Stačí dodržovat pár pravidel.
Víte, že téměř polovina všech Čechů už někdy nakoupila něco prostřednictvím internetu? Nakupování z pohodlí domova má celou řadu výhod. Nikam nemusíte, vyberete si v klidu a i těžký balíček vám doručí až domů. Pokud patříte při nakupování na internetu mezi nováčky, držte se následujících rad.
1. Nakupujte v prověřených obchodech
Můžou to být obchody, které vám doporučí známý. V tomto obchodě už si objednal, byl se službami spokojený a zboží mu dorazilo v pořádku. „Zárukou bezpečného nákupu je členství v APEK neboli Asociaci pro elektronickou komerci. Mezi členy APEKu patří největší české internetové obchody, které se zároveň snaží nákupy na internetu stále zlepšovat“, Vhodné je také vyhledat si obchod na některém ze serverů, které se zabývají jejich recenzemi a hodnocením například na heuréka.cz. Pozor si dejte na obchody s podezřele levnými cenami, žádným telefonním kontaktem a platbou pouze předem. Většinou jde jen o přeprodejce, které posílají zboží z Číny. Může se vám tak stát, že ačkoliv mají odeslání zásilky do druhého dne, její doprava až k vám domů trvá několik týdnů.
2. Nechte si zboží poslat na dobírku
Při prvním nákupu na neznámém e-shopu využijte možnost objednat si zboží na dobírku. Zaplatíte tedy až za zboží, které budete držet v ruce. Jedná se o tradiční a bezpečnou platební metodu. Nemusíte mít strach, že v případě nedoručení zboží přijdete o peníze. Při platbě kartou si na e-shopu pohlídejte, že vaše platební údaje zůstanou v bezpečí. Komunikace se zákazníkem by měla vést přes SSL kanál a při placení kartou používat platební brány anebo 3D Secure.
3. Vybírejte obchody, které umožňují bezproblémové vrácení zboží
Ze zákona máte nárok zboží zakoupené na internetu bez udání důvodu do 14 dnů vrátit. Není tedy problém vrátit produkt, který se vám po doručení nelíbí. Některé e-shopy pro ještě snadnější reklamaci připojují štítek i tašku pro vrácení objednávky. Stačí, když postupujete podle instrukcí a kontaktujete přepravního kurýra, který si zásilku vyzvedne.
4. Vybírejte obchody se zákaznickou podporou
Pokud si nejste nákupem na internetu jistí a máte z něj obavy, vyberte si e-shop, kde funguje i zákaznické oddělení a poradí vám s nákupem.